Wiele powodów skłania przedsiębiorstwa do stosowania komunikacji elektronicznej, jednak główną przyczyną jest dominująca obecność Internetu. Sieć ta umożliwia firmie wymianę istotnych informacji między pracownikami, wydziałami, filiami, lepszą komunikację z klientami oraz dostęp do różnorodnych źródeł informacji. Zastosowanie e-gospodarki okazuje się strzałem w dziesiątkę w wielu branżach. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich.
Obszary zastosowań gospodarki elektronicznej to:
— marketing, promocja i sprzedaż produktów,
— finanse i ubezpieczenia,
— transakcje handlowe realizowane przez sieć i banki wirtualne,
— transport i logistyka,
— serwis produktów,
— zamówienia publiczne,
— relacje z klientami,
— medycyna,
— nauczanie na odległość,
— budowanie wizerunku firmy i marki produktów.
Plusy stosowania e-gospodarki
Korzyści wynikające z zastosowania gospodarki elektronicznej to przede wszystkim:
- Przyśpieszenie oraz obniżenie kosztów przepływu informacji – odbiorca komunikatu elektronicznego otrzymuje informację w ciągu kilku sekund od chwili jej nadania. Nie ma konieczności wysyłania korespondencji w wersji tradycyjnej
- Redukcja kosztów związanych z emisją i obsługą dokumentów papierowych,
- Eliminacja błędów – pozwala uniknąć błędów powstających w trakcie wielokrotnego wprowadzania danych do komputera,
- Likwidacja barier językowych w rutynowych transakcjach międzynarodowych – e-gospodarka posługuje się własnym językiem, wykorzystując pewne ustalone standardy do wymiany komunikatów elektronicznych, ponadto obsługa wielu systemów jest bardzo intuicyjna, a brak znajomości języka nie stwarza żadnego problemu
- Nieograniczony czas pracy – możliwość prowadzenia transakcji przez partnerów gospodarczych przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
- Możliwość znacznej poprawy realizacji procesów:
- produkcyjnych – m.in. praktycznego zastosowania metody „dostaw dokładnie na czas”,
- bankowych – ograniczenie „zatorów płatniczych” przez skrócenie cyklu rozliczeń między partnerami,
- obsługa klienta – szybkość wymiany danych pozwala szybko i sprawnie reagować na aktualne potrzeby rynku. Wystarczy chociażby spojrzeć w komentarze konsumentów dotyczące konkretnego produktu czy usługi, by szybko wyciągnąć wnioski i wprowadzić ewentualne zmiany.
- Ułatwienie realizacji procesów biznesowych w poszczególnych krajach i w stosunkach międzynarodowych,
- Dostęp do nowych rynków,
- Zmniejszenie kosztów reklamy,
- Obniżenie kosztów dostaw,
- Zwiększenie konkurencyjności w porównaniu z firmami pracującymi w sposób tradycyjny,
- Sprawniejsza obsługa klienta.
Szeroki wachlarz korzyści płynących z zastosowania gospodarki elektronicznej sprawia, że wiele firm całkowicie rezygnuje z tradycyjnych metod, działając jedynie poprzez media – jest to nie tylko wygodne, ale i opłacalne. Artykuł powstał we współpracy z portalem http://www.allegropanel.pl/